De verschillen tussen een grafisch vormgever of DTP’er: waar moet je op letten?

vormgever of DTP'er

Je wilt een logo laten ontwerpen, huisstijl laten maken of een foto laten bewerken. Wat voor iemand heb je dan nodig? Een ontwerper, grafisch vormgever of DTP’er? Als je een rondje maakt op Google stuit je op een wirwar aan benamingen. Maar hoe achterhaal je de verschillen en maak je de juiste keuze voor jouw klus?

Zelf gebruikte ik de termen altijd dwars door elkaar. In mijn werk als communicatiespecialist schakelde ik dagelijks met een reclamebureau dat een creatieveling in dienst had. Die maakte altijd gewoon alles waar ik om vroeg. Totdat hij vertrok en door iemand anders vervangen werd. Toen hoorde ik regelmatig “Sorry, dat moet ik aan een collega vragen.” Hij bleek DTP’er, terwijl de vertrokken creatieveling een vormgever én DTP’er was. Ik ging op zoek naar de verschillen en overeenkomsten.

Veel mensen in de branche blijken alle termen door elkaar heen te gebruiken, maar eigenlijk komt het hier op neer:

  • Vormgever en ontwerper betekent hetzelfde. Het zijn creatievelingen die van scratch af aan iets nieuws ontwikkelen. Een logo of huisstijl die nog niet bestaat. De termen ‘grafisch’ er voor betekenen dat zij dit via pc’s beschikbaar kunnen maken, dat doet iedere vormgever. Overigens betekent ‘designer’ hetzelfde, een wat hippere Engelstalige benaming.
  • DTP-er is een afkorting van ‘desktoppublisher’. Een directe verwijzing van iemand die op een computer ontwerpen aanpast. Een DTP’er gaat dus aan de slag met een stijl die al bestaat.

Grafisch vormgever of DTP’er

Voor Grafisch vormgevers en DTP’ers is het trouwens nuttig om te onderzoeken hoe de zoekvolumes op Google er uit zien op deze termen. Ik heb de proef op de som genomen en zag weinig verschil tussen grafisch vormgever en DTP’er, beide zo’n 3600 zoekopdrachten in Nederland per maand. Door een regio toe te voegen aan de zoekopdracht gaan de volumes verschillen, dat kan interessant zijn voor creatievelingen die in een bepaalde regio gevonden willen worden. Veel mensen zoeken graag naar partners in de buurt. Bijvoorbeeld ‘grafisch vormgever Den Haag’.

Grafisch vormgever of DTP

Overzicht van het zoekvolume in Google op de termen ‘grafisch vormgever’ en ‘DTP’er’.

Interessanter is het om te bekijken welke termen mensen gebruiken als zij redeneren vanuit het ‘eindproduct’ waar zij naar op zoek zijn. Iemand die geen idee heeft of hij een ontwerper of vormgever nodig heeft, maar wel een logo wil, googelt gewoon op ‘logo laten maken’. Slimme ontwerpers gebruiken die termen in hun SEO teksten voor hun website.

Overzicht van het zoekvolume in Google op zogenaamde ‘eindproducten’ zoals logo’s en huisstijlen.

Vormgever of DTP’er?

Vormgeven en DTP ’en zijn dus twee verschillende disciplines in het creatieve vakgebied. Het is daarom raadzaam om per klus af te vragen waar jij behoefte aan hebt. Er zijn mensen die goed kunnen ontwerpen én DTP opdrachten doen, maar de meesten hebben een voorkeur van één van beide. Na het vertrek van mijn vaste contactpersoon besloot ik om naast een DTP’er, ook te gaan werken met een vaste vormgever. Aan wie ik een opdracht uitbesteed, hangt af van verschillende vragen die ik mezelf vooraf stel.

Wie heb je nodig voor een huisstijl of logo?

Ga je voor jezelf beginnen en heb je een nieuw logo en bijbehorende huisstijl nodig? Dan heb je een vormgever nodig. Iemand die jouw kernwaarden visueel kan vertalen in een herkenbare stijl.

Heb jij al een huisstijl staan die als uitgangspunt geldt bij het ontwerpen van een nieuwe brochure, dan is een DTP’er prima. Dat geldt eveneens voor het bewerken of resizen van foto’s. Mocht je een mooi plaatje hebben die qua indeling omgegooid moet worden omdat je deze op zowel Instagram als LinkedIn wilt gebruiken, dan is dat een koud kunstje voor een DTP’er.

Wat kost een grafisch vormgever?

Bureaus die vormgevers én DTP’ers onder één dak hebben, rekenen regelmatig verschillende tarieven deze specialismen. Vormgevers zijn over het algemeen wat creatiever, kunnen jouw strategie sterk visualiseren en hebben vaak wat ervaringsjaren. Kortom, de grote lijnen kun je daar met een gerust hart neerleggen, maar dat heeft een prijs. Vormgevers in dienst van een bureau rekenen vaak tarieven tussen de zeventig en honderd euro per uur.

DTP’ers daarentegen zijn sterk in de details. De grote lijnen die door een vormgever zijn bepaald, worden door DTP’ers verder ingekleurd en met militaire precisie afgewerkt. Soms monnikenwerk om nét die foto correct te bewerken, zeker niet minder belangrijk voor het eindresultaat. Maar toch, in het grote geheel wordt dit werk wat minder gewaardeerd. Daarom kan een uurtarief voor een DTP’er bij een bureau zomaar tien tot twintig euro per uur lager liggen dan voor een vormgever.

Werk jij veel online en is live contact met jouw ontwerper geen must, dan is het trouwens slim vooraf wat verschillende offertes op te vragen bij partijen uit verschillende delen van Nederland. Je zult dan merken dat tarieven in de Randstad hoger liggen dan bij bureaus in het Oosten van Nederland, waar minder bedrijvigheid en aanbod is. Hiermee kun je per uur al euro’s besparen.

ZZP’er of bureau?

Het zal je niet verbazen dat ZZP’ers vaak goedkoper zijn dan reclame- of communicatiebureaus. Logisch, want de kosten voor een bureau liggen hoger. Een pand, sociale lasten, veel hardware, dat zijn hoge kostenposten. Toch kan het voor jou een meerwaarde bieden. Vormgevers en DTP’ers kunnen elkaars werk versterken en aanvullen, ieder vanuit hun eigen specialisme. Mocht je op dagelijkse basis opdrachten uitbesteden en één van jouw contactpersonen is ziek, dan is er altijd iemand die dat kan opvangen. Dat kan best veel waard zijn.

Als jouw werk niet zo’n haast heeft, is dat laatste voor jou misschien niet zo belangrijk. Dan kan een ZZP’er ideaal zijn. Ontwerpers die als freelancer werken, kunnen vaak zowel ontwerpen én DTP’en. Als jij zo’n creatieveling jouw ontwerpen laat maken zit je gebeiteld. Dan heb je één aanspreekpunt en kun je direct een afspraak maken over de duur van de opdracht en het bijbehorende tarief.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.