Emoji’s gebruiken op social media: beter wel of niet?

emoji's gebruiken social media

Lachende gezichtjes, hartjes, duimpjes en honderden andere emoji’s zijn populair in onze digitale communicatie. Op WhatsApp en op social media vinden we het allemaal de normaalste zaak van de wereld. Van zakelijke gebruikers krijg ik regelmatig vragen over het gebruik van emoji’s in zakelijke communicatie. Zijn emoji’s op bedrijfsaccounts wel een goed idee?

Mijn antwoord is voor elke gebruiker, ongeacht de branche, altijd hetzelfde: Ja, dat is een goed idee! Het is echt onzin dat emoji’s niet kunnen in zakelijke communicatie. Dat geldt voor bedrijfsaccounts, maar ook voor persoonlijke profielen op LinkedIn. Ik hoor regelmatig vooroordelen dat emoji’s niet serieus staan of dat ze niet bij de kernwaarden van een bedrijf passen. Net als de opmerkingen “het is niet gebruikelijk in onze branche” en “dat is iets voor jongeren”. In deze blog neem ik je aan de hand van vier voorbeelden mee in mijn beweegredenen om altijd emoji’s te gebruiken op social media.

1. Structuur en attentiewaarde

We zijn allemaal druk en scrollen over het algemeen snel door de tijdlijnen op social media. Met onderscheidende plaatjes en persoonlijke foto’s proberen we op te vallen, maar niet altijd vertelt een foto automatisch een verhaal. Bedrijven proberen een product onder de aandacht te brengen, een webinar te promoten of door te verwijzen naar een website. Het is daarom belangrijk om het de ‘lezer’ zo makkelijk mogelijk te maken. Een emoji is kleurrijk, contrasteert met letters en helpt daardoor om een stuk tekst structuur te geven of bepaalde aspecten meer attentiewaarde te geven. Eigenlijk werkt dat hetzelfde als een folder van de supermarkt. Daar worden felle kleurtjes gebruikt om de actieprijs van een artikel extra op te laten vallen.

Een goed voorbeeld is dit LinkedIn bericht van Stichting ALS. Doel is om mensen via dit bericht naar de website te krijgen. De emoji’s gidsen de lezer richting de opties die de website biedt. Dat leest een stuk prettiger dan de aankondiging van Avaya Benelux. Een droge tekst waar eigenlijk niks in het oog springt. Emoji’s hadden dit bericht meer attentiewaarde kunnen bieden.

Emoji's geven social media berichten structuur.

2. Help laaggeletterden

Als je regelmatig blogs leest, dan vind je lezen waarschijnlijk een fijne vorm van informatieoverdracht. Dat geldt echter niet voor iedereen, uit onderzoek blijkt dat er in Nederland ruim 2,5 miljoen mensen laaggeletterd zijn. Dat komt neer op 1 op de 6 mensen! Natuurlijk gebruikt ook die groep social media. Juíst voor die groep zijn emoji’s een welkome aanvulling in de berichtgeving op social media. Omdat één beeld meer zegt dan duizend woorden, kunnen emoji’s veel sneller een boodschap overbrengen dan een lap droge tekst.

Op Instagram gebruikt Funda emoji’s slim om de meest gevraagde informatie via emoji’s over te brengen. Een krachtig voorbeeld van klantgerichte communicatie. Het loodst de lezer veel sneller door het bericht dan een vergelijkbaar bericht van Estate makelaar.

emoji's helpen laaggeletterden om teksten snelller te begrijpen.

3. Social media = vermaak

Languit liggend op het strand, wachtend op de bus of in de rij bij de supermarkt. Socials worden door gebruikers veelvuldig gebruikt om tijd te doden. Mensen willen op social vermaakt worden. Hoe langer een ‘bezoeker’ stil staat bij jouw bericht, hoe beter. Dat vindt het algoritme van het social kanaal fijn en vergroot de kans dat mensen een band opbouwen met jouw merk. In een andere blog beschrijf ik de waarde van die zogenaamde ‘stoppingpower’. Bedrijven spelen daar op in door in te zetten op polls, quizjes, puzzels en andere manieren om interactie te bevorderen. Emoji’s lenen zich daar uitstekend voor. Het kan een boodschap een dubbele lading geven of mensen juist aan het denken zetten.

FOX Sports paste deze tactiek op geweldige wijze toe. Toen het voetbal in het voorjaar van 2020 plotseling stil gelegd werd vanwege de coronapandemie, stopte het actuele voetbal aanbod plotseling. Met deze emoji’s sloegen de volgers aan het puzzelen en bleven zij actief op het account van FOX Sports. Missie geslaagd.

Op social media dragen emoji's bij aan een hogere attentiewaarde.

4. Emotie gaat over grenzen

Je houding, gezichtsuitdrukking of armgebaren zijn voorbeelden van non-verbale communicatie die jouw woorden extra kracht kunnen bijzetten. Tekstueel is het lastiger om emotie en context mee te geven. Juist voor het overbrengen van een bepaald gevoel zijn emoji’s een aanvulling. Een rood hoofd, aangespannen spierbal of huilend gezichtje; het zegt veel over de emotie die jij bij een boodschap hebt. Het kan daarnaast ook een vorm van profilering zijn. Is sarcasme een kenmerk dat bij jouw past? Of presenteer jij je juist extreem uitgelaten? Emoji’s helpen jou die kenmerken ook daadwerkelijk uit te stralen.

Het mooie van berichten met emotie, is dat iedereen dat herkent. Ongeacht de taal die je spreekt. Voor internationaal opererende bedrijven is dat een prettige bijkomstigheid. In diverse delen van de wereld is Engels niet de voertaal en kan men slecht Engels lezen. Emoji’s kunnen de context van een verhaal grotendeels uitbeelden, zonder dat de lezer de exacte inhoud hoeft te begrijpen.

Beleggingsapp Peaks gebruikt emoji’s om de hoogtepunten van een rapport uit te lichten. Op deze manier is vrij droge stof toch toegankelijk gemaakt.

Peaks maakt droge stof toegankelijker door emoji's te gebruiken.

Gebruik emoji’s functioneel

Je begrijpt dat ik een groot voorstander ben van emoji’s. Ik gebruik ze in vrijwel iedere post, omdat ik er overtuigd van ben dat het lezers helpt. Toch moet je het niet overdrijven. Pas emoji’s functioneel toe. Zorg dat het ondersteunend is aan je tekstuele boodschap. Dan doe je het nooit fout.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van jouw toon op social?
Dan weet ik nog wel iemand die je kan helpen.😉

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *