Deze blog is geen betoog om planning tools niet meer te gebruiken. Zeker niet zelfs, ook ik maak dankbaar gebruik van sofware tools zoals Hootsuite om vooruit te werken. Ideaal voor het inplannen voor berichten op Facebook, LinkedIn of je Instagram feed. Maar helaas niet geschikt voor content op je Instagram stories. In deze blog vertel ik waarom ik graag stories gebruik, maar echt afraad om ze vooraf in te plannen.
Als je Instagram bedrijfsmatig inzet, zijn stories echt een aanwinst om interactie met je volgers te creëren. Voordat ik beschrijf waarom ik ze niet inplan, eerst even een stapje terug. Waarom moet je überhaupt stories gebruiken? Ik vertel je graag welke kansen ik zie voor Instagram stories.
Groter bereik via stories
Sinds 2019 is het bereik van stories op Instagram groter dan het bereik van de originele feed, de zogenaamde ‘tijdlijn’, die qua opbouw vergelijkbaar is met Facebook. Met name jongeren checken steeds meer alleen maar stories en laten de feed vaker links liggen. Ik merk dat ondernemers minder gefocust zijn op stories en dat zij vaker aansturen op content voor de tijdlijn. Dat bekijken zij zelf bijvoorbeeld ’s avonds na het werk, of in het weekend. Maar jouw content moet zijn waar je doelgroep is, op stories dus.
FOMO
Instagram stories zijn gebaseerd op het idee van Snapchat. De content verdwijnt na 24 uur, met een duur woord heet dat ephemeral content. Onder jongeren wordt deze term ook wel FOMO genoemd die ‘Fear Of Missing Out’ betekent. Men is steeds vaker bang ‘iets te missen’. Zeker nu alles en iedereen altijd online is, is dit een kans voor bedrijven.
Stop-power
Instagram heeft stories met diverse functies zo uitgebreid gemaakt, dat content opgeleukt kan worden. Door locaties toe te voegen, muziekjes onder je foto of video te zetten of speciale gifjes op jouw moment te plakken. Volgers blijven ook vaak hangen bij een carrousel. Met deze voorbeelden geef je jouw content ‘stop-power’, de kracht om jouw volgers even te laten ‘stoppen’ bij jouw boodschap.
Interactie
De belangrijkste eigenschap die het meeste meerwaarde biedt gaat nog iets verder dan ‘stop-power’, jouw volgers uitnodigen tot interactie. Door het invoegen van polls en quizzen en het stellen van vragen, geef je jouw volgers op een laagdrempelige en snelle manier de kans te reageren op jouw content die actueel is. Voordeel voor jouw volgers is dat deze communicatie niet openbaar is, alleen de ontvanger kan de reactie zien. Dat geeft een ‘veilige omgeving’, iets waar steeds meer gebruikers op social media waarde aan hechten.
Waarom je stories niet moet inplannen
Toen ik enthousiast met een planning- tool aan de gang ging, liep ik al snel tegen wat beperkingen aan qua inplannen van Instagram stories. De meeste tools bieden voor Instagram alleen de mogelijkheden berichten voor de feed in te plannen. Via Later en Iconosquare kan het wel, maar via die tools ondervang je de drie grootste bezwaren niet..
1. Interactiemogelijkheden bevriezen
De functies die interactie mogelijk maken, zoals polls, vragen stellen en quizzen bevriezen in de planning-tools. Hetzelfde geldt voor bewegende gifjes. Kortom, alles wat stories leuk maakt, verlies je als je een post inplant. Het ontneemt je de kans op interactie met je volgers. Wat heeft je story dan nog aan onderscheidend vermogen ten opzichte van je andere mogelijkheden op social?
2. Hoe snel reageer jij?
Door de afgeschermde omgeving die stories bieden voor jouw volgers is het mogelijk één-op-één te communiceren in een veilige en afgeschermde omgeving. De 24-uur zichtbaarheid van je stories maken dit tot één van de meeste actuele aspecten van de beschikbare sociale media. Volgers die interactie aangaan met je, verwachten ook snel een reactie. Veel sneller dan bijvoorbeeld een post op jouw Facebook- of Instagram- tijdlijn. Maar jij plant waarschijnlijk in omdat je niet altijd direct tijd hebt te reageren. Vraag jezelf dan af of het inplannen van je story het doel dan niet voorbij schiet.
3. Het is niet authentiek
Terwijl het op de feed van Instagram draait om visueel aantrekkelijke content, is bij stories actualiteit en authenticiteit het belangrijkst. De veilige en afgeschermde omgeving, de content die na 24 uur verdwijnt en het laagdrempelige niveau van interactie; alles onderstreept de echtheid van het moment. Content hoeft niet per se mooi en gelikt te zijn, opleuken kan via diverse functies. Filmpjes met zogenaamde ‘talking heads’ doen het goed, omdat volgers het idee krijgen dat het contact bijna ‘live’ is. Dat idee wil je bij je volgers toch niet ontkrachten door je boodschappen vooraf al klaar te zetten. Dan kun je dat net zo goed in een gelikte video doen, maar daar zijn andere kanalen veel beter geschikt voor..
Ik ben benieuwd hoe jij Instagram stories gebruikt. Plan jij ze wél vooraf in? Ik hoor graag wat jouw ervaringen zijn.