Een doorlopende foto in één post, dat is de zogenaamde Instagram carrousel post. Het biedt kansen voor bedrijven om volgers langer aan zich te binden. In deze blog geef ik je vijf argumenten waarom Instagram carrousels het bereik van jouw Instagram berichten vergroten. En is zo’n carrousel post hetzelfde als een panorama foto?
Algoritme Instagram
Het algoritme van Instagram werkt zodanig dat berichten die langer in beeld zijn, ook hoger beoordeeld worden. Hoe langer een volger dus naar jouw bericht kijkt, hoe sneller Instagram jouw berichten in het vervolg naar voren schuift. Omdat alle timelines op Instagram tegenwoordig overvol zijn, is het vechten voor een plekje in het gezichtsveld van jouw volgers. Hoe langer jij ze dus vast kan houden per bericht, hoe beter.
Hoe houd je volgers langer vast?
Video’s en reels zijn populaire manieren om jouw publiek wat langer aan je te binden. Bewegende beelden spreken mensen sneller aan dan stilstaande beelden, vandaar dat steeds meer bedrijven inzetten op video’s. Instagram stories zijn ook ontzettend waardevol om jouw volgers langer aan je te binden. Ik schreef al eerder een blog over de ‘stopping power’ van stories. In deze blog richt ik me uitsluitend op berichten voor op de tijdlijn van Instagram.
Een andere manier om volgers langer naar jouw tijdlijn te laten kijken, is het plaatsen van meerdere foto’s achter elkaar plaatsen in één bericht. Instagram staat het toe om maximaal tien foto’s per bericht te plaatsen. Je volgers kunnen dan lekker ‘bladeren’. Je biedt ze op die manier de kans om bij jouw bericht te blijven.
Meerdere doorlopende foto’s vormen een carrousel
De swipe functie op Instagram biedt de mogelijkheid om volgers moeiteloos van de ene naar de andere foto te laten bladeren. Dit effect komt het best tot zijn recht als de foto’s ook vloeiend in elkaar overlopen. Dat kan met de carrousel berichten. Deze berichten bieden kijkers de beste beleving van jouw foto’s. En dat is wat je wilt, want hoe meer plezier ze aan jouw verhaal beleven, hoe langer ze blijven kijken.
Verschil panorama foto en carrousel
Je kunt op twee manieren fantastisch gebruik maken van deze unieke functie van Instagram. Met de panoramafoto: één foto die in verschillende stukken wordt gesneden die de kijker vervolgens in één vloeiende beweging kan zien.
Een andere optie is de carrousel post. Het verschil tussen de panorama foto en de carrousel is dat de carrousel ook context biedt aan de foto’s. Door het toevoegen van verschillende elementen als tekst, pijltjes, diagrammen en video’s biedt een carrousel een compleet verhaal.
Ik beschrijf hieronder vijf kansen die Instagram carrousels bieden om jouw volgers te blijven boeien.
1.Geen tekst op Instagram
Instagram is ooit bedacht als app om foto’s te delen. Het is alleszeggend dat het niet mogelijk is om een post op je tijdlijn te zetten zónder foto. Op Instagram draait alles om beeld. Speel daar op in! Natuurlijk is er ruimte voor tekst onder de foto, maar het is niet voor niks dat je na 1 regel op ‘…meer’ moet klikken om het vervolg van de tekst te lezen. Veel gebruikers nemen die moeite niet eens, bespaar het je daarom om hele verhalen onder een foto te zetten. Daar is LinkedIn of Facebook veel meer geschikt voor..
2. Vertel een verhaal
Natuurlijk is het soms lastig om in één foto een compleet verhaal te vertellen. En met verschillende foto’s wil je ook enige context bieden. Op Facebook is het bijvoorbeeld mogelijk per foto een onderschrift te maken, dat kan op Instagram niet. Daarom biedt een carrousel uitkomst, daarin kun je een verhaal vertellen met beeld én tekst. Doordat de tekst in een mooie opmaak in combinatie met foto’s staat, helpt dit de lezer om de informatie makkelijk op te nemen.
3. Opvallen met doorlopende foto’s
Hoewel Instagram deze optie al wat langer heeft, zijn er nog maar weinig bedrijven of influencers die gebruik maken van Instagram carrousels. Enerzijds doordat deze vorm nog wat onbekender is, anderzijds omdat het wat werk kost. Via een gratis opmaakprogramma als Canva kun je zelf een bericht in elkaar zetten. Als je het echter netjes in elkaar over wilt laten lopen kun je daar beter iemand voor inhuren. Dat is een investering, maar als jij daardoor meer bereik uit je Instagram account haalt, is dat het absoluut waard. Zeker omdat nog niet veel accounts deze vorm toepassen, val jij sneller op!
4. Verras je volgers
Een goede carrousel is zo opgebouwd dat er een nieuw element van het verhaal begint precies op de scheidslijn waar je overheen swipet. Je volgers worden daarmee nieuwsgierig gemaakt om door te swipen naar het volgende deel van het verhaal. De kijker wordt daarmee continu verrast met weer een nieuw element in de carrousel. Goed opgebouwde carrousels bestaan uit zowel foto’s én tekst. De echte pro’s zetten er nog video’s tussen, zoals onderstaand voorbeeld van de NOS. Een ander sterk punt is dat via ‘swipe’ wordt aangegeven dat er nog meer volgt. Zo blijven kijkers nieuwsgierig.
Klik hier voor een voorbeeld van een Instagram carrousel van de NOS.
5. Tip voor het Instagram algoritme
De meest gemaakte beweging van smartphone gebruikers is het scrollen in verticale richting. De content in beeld verdwijnt naar boven en vanuit onderuit komt er nieuwe content in beeld. Als je écht getriggerd wordt door een foto, video of tekst die je beter wilt bekijken, of aan een ander wilt laten zien, staat je scherm even stil. Social media makers noemen dat ‘stoppingpower’. De beste content heeft de kracht om mensen te laten stoppen.
Als de content zó sterk is om volgers horizontaal te laten swipen, blijft jouw content in beeld. Daarom zijn carrousels een potentiële buitenboordmotor voor jouw Instagram tijdlijn. Verrassende content die jouw volgers horizontaal laat swipen, is dé tip voor het Instagram account. Hoe langer jouw content in beeld is, hoe sneller Instagram jouw berichten in het vervolg naar voren schuift.
Ik ben een groot fan van carrousels op Instagram en ben benieuwd hoe jij over deze vorm denkt. Ben jij van plan het toe te passen?