Is het handig om een pseudoniem als bedrijfsnaam te kiezen? Dat ligt helemaal aan jouw activiteiten, branche en ambities. Ik zet de voor- en nadelen voor je op een rijtje. Plus mijn persoonlijke motivatie waarom het voor mij goed werkt.
Handelsnaam kiezen
Als je besluit om activiteiten te gaan ontplooien waar je zelf iets mee gaat verdienen, moet je jezelf in de markt zetten. Dat kan met een eigen bedrijf met personeel zijn, maar ook als zzp-er. Of als side hustler, als je naast je fulltime baan een hobbyproject hebt waar je mee verdient, zoals ik. Vormgevers, schrijvers, opiniemakers, uitgevers of artiesten hebben er ook mee te maken. Een handelsnaam die je als merk in jouw markt zet om jouw werk te promoten.
Het gebeurt regelmatig dat personen hun eigen naam daar voor gebruiken, zoals Jan Jansen BV. Als je dat niet wil, kun je een alternatieve handelsnaam kiezen. Met een pseudoniem geef jij jezelf een handelsnaam die wezenlijk anders is dan je eigen naam. Andere woorden voor een pseudoniem zijn een alias of schuilnaam. Dat laatste vind ik een beetje duister klinken, alsof je iets doet wat niet mag. Bij een alias is mijn eerste associatie het doorlinken van een mailadres. Daarom gebruik ik de term pseudoniem.
Voordelen van een pseudoniem
Na wat zoekopdrachtjes via Google kom je op diverse blogs al snel de meest voor de hand liggende voordelen van een pseudoniem tegen. Dit zijn in mijn ogen de belangrijkste:
- Een pseudoniem leent zich vaak beter als merknaam, dan je eigen naam. Jij kunt die naam namelijk verbinden aan de markt waarin jij zit, of met het product dat je verkoopt. Tenzij je achternaam Bakker is en je een bakkerij wilt beginnen natuurlijk..
- Marketingtechnisch is het slim. Als jij namelijk niet zo succesvol bent zoals je vooraf had gehoopt, kun je stoppen met het pseudoniem. Dan treft het jou persoonlijk niet, qua marketing althans.
- Er is geen sprake van een voorgeschiedenis bij een pseudoniem. Je hebt geen ‘last’ van eerdere generaties of foutjes uit het verleden. Je kunt beginnen met een schone lei.
- Het biedt je een beschermlaag. Als je in een markt werkt waarin je openlijk kritiek kan krijgen, zoals opiniemakers of artiesten vaak mee maken, kan het lekker zijn dat je eigen naam niet met die kritiek in verband wordt gebracht. Voor familieleden is dat eveneens prettig.
- Om privacy redenen biedt een pseudoniem ook uitkomst. Mocht jij zeer persoonlijke zaken delen, blijf je anoniem. Terwijl je op die manier wel ongestoord met mensen in aanraking komt die interesse hebben om daarover met jou in gesprek te gaan.
- Qua samenwerking met collega’s biedt het kansen. Als jij met zakenpartners, uitgevers of artiesten krachten wilt bundelen en onder één naam een product op de markt wil brengen. Als het werk qua stijl hetzelfde is, merkt de ontvanger niet wie het exact gemaakt heeft. Als jou dat praktisch helpt, kan een pseudoniem uitkomst zijn.
Nadelen van een pseudoniem
Over nadelen is eveneens wat te lezen op verschillende fora. Wat mij betreft zijn dit de belangrijkste nadelen waar je over na moet denken
- Je creëert een afstand tussen jou en je doelgroep. Is dat handig in een tijd dat authenticiteit steeds belangrijker wordt?
- Ontnemen van roem. Stel, jij hebt een gat in de markt gevonden en je scoort super goed in jouw vakgebied. Dan kan het zijn dat er media, partners, of andere geïnteresseerden willen weten wie er achter dat succes zit. Je kunt dan niet helemaal open kaart spelen, omdat je jezelf niet helemaal bloot wilt geven.
De Contentvent als pseudoniem
Ik heb met volle overtuiging gekozen voor het pseudoniem ‘De Contentvent’ als handelsnaam. Voor mijn core business, het schrijven van teksten voor ondernemende mensen, was dit de beste manier op mijzelf in de markt te zetten. Daarbij heb ik de volgende overpeinzingen gemaakt:
Was mijn eigen naam onderscheidend genoeg?
Nee. Een snel onderzoekje in de Nederlandse voornamenbank leerde dat er nog zo’n 9000 mensen in Nederland zijn met dezelfde voornaam. Die is overigens helemaal geen geheim. Als je mij mailt of belt, hoor en zie je ‘mijn gewone naam’ gelijk. Mijn pseudoniem gebruik ik dus alleen qua branding.
Heb ik een pseudoniem nodig qua privacy?
Niet per se, maar het is wel handig. Aangezien ik naast mijn side hustle een fulltime baan heb als communicatiespecialist, is het handig deze twee activiteiten te scheiden. Mijn werkgever weet ervan en ziet in dat dit mij verrijkt in het dagelijkse werk dat ik doe.
Klinkt deze naam als schuilnaam?
Nee. Tijdens de set-up van mij side hustle heb ik met wat vertrouwelingen om me heen over deze naam gesproken. Zelfs de grootste criticasters waren enthousiast en vonden deze naam niet duister of mysterieus klinken.
Past het bij mijn business?
Ja. De naam zegt iets over mijn activiteiten, een vent die content maakt. Die duidelijkheid is veel sterker dan een eventuele schimmige zweem die om een psneudoniem zou kunnen hangen. Bovendien zegt het iets over mijn werkwijze, die is vanaf de achtergrond. Het gaat tenslotte om het overbrengen van jouw verhaal, ik ben daarbij slechts een hulpmiddel. Daarom vind ik roem ook niet relevant. Laat mijn lezers en klanten maar op de voorgrond staan.
Vind jij De Contentvent een verstandige keuze als pseudoniem? Laat hieronder een berichtje achter, ik hoor het graag van je!