Scoren op LinkedIn bedrijfspagina: 5 tips

scoren LinkedIn

Van alle social media kanalen is LinkedIn het meest geschikt om jouw branchekennis te delen in een zakelijke markt. Bedrijven maken met eigen bedrijfsaccounts gretig gebruik van deze plek om hun nieuws en ontwikkelingen te delen. Het algoritme van LinkedIn maakt het bedrijfspagina’s echter steeds moeilijker. Met deze tips scoren jouw berichten op een succesvolle LinkedIn bedrijfspagina*.

Bereik met LinkedIn bedrijfsaccount


Eerst even over dat algoritme, zonder er een heel technisch verhaal van te maken. LinkedIn draait dagelijks zelf aan de knoppen om berichten van individuen hoger te waarderen dan berichten van bedrijven. Onderstaand plaatje van Apostle laat goed zien welke invloed dat heeft op berichten. Een bedrijfsaccount heeft een gemiddeld bereik van 2% van haar volgers. Terwijl dat bij persoonlijke profielen 25 tot 50% is.

Bereik bedrijfspagina LinkedIn
Deze afbeelding van Apostle geeft het verschil qua bereik weer tussen bedrijfsaccounts en individuele accounts .

Waarom scoren persoonlijke profielen beter?

LinkedIn is een commercieel bedrijf en wil natuurlijk geld verdienen. De grootste inkomstenbron van LinkedIn komt van bedrijven die adverteren. Doordat bedrijven merken dat hun organische (onbetaalde) berichten minder scoren, gaan zij adverteren. Dan gaat de kassa rinkelen. Daarnaast probeert LinkedIn de gebruiker centraal te zetten. Sociale media draaien immers in essentie om sociale contacten, anders hadden ze wel asociale media geheten.

ZZP’er: bedrijfsaccount of persoonlijk profiel?

Voor ZZP’ers is het gezien het geringe bereik van bedrijfspagina’s slim om vooraf te bedenken wat je met LinkedIn gaat doen. Als je van plan bent om ooit te gaan adverteren of vacatures te plaatsen, dan moet je een bedrijfspagina nemen. In alle andere gevallen adviseer ik je om een persoonlijk profiel te maken. Je organische bereik zal dan veel groter zijn dan bij een bedrijfsaccount. Daarom ben ik met De Contentvent ook voor een persoonlijk profiel gegaan.

Succesvolle LinkedIn bedrijfspagina

Bepaal vooraf wat jij wilt bereiken met jouw bedrijfsaccount op LinkedIn. Als je vooral traffic naar je website wilt genereren, zorg dan altijd voor een trigger dat bezoekers door kunnen klikken. Je succes kun je dan aflezen aan het aantal doorkliks (CTR :Click Through Ratio) van jouw berichten.

Wil jij juist gesprekken aangaan op LinkedIn? Dat kun je bereiken door vragen te stellen of polletjes te plaatsen. Het aantal comments op jouw berichten zijn dan een graadmeter voor jouw succes.

Wil je vooral bereik met jouw foto’s of video’s? Dan kun je naar het aantal weergaven en likes kijken. Persoonlijk vind ik dat niet de beste strategie op LinkedIn, een kanaal als Instagram is daar geschikter voor. Daar heb je veel meer mogelijkheden.

Wat je doel ook is, bepaal wanneer jij vindt dat je succes hebt. Zonder doel win je geen wedstrijd en kun je dus ook je tactiek tussentijds niet aanpassen om te blijven verbeteren.

5 tips om te scoren op jouw LinkedIn bedrijfspagina

Ongeacht het doel dat je hebt met jouw bedrijfspagina op LinkedIn, authenticiteit scoort. Jouw volgers raken sneller enthousiast van een persoonlijke foto of verhaal, dan een platte promotie van een product. Blijf je dus onderscheiden om te scoren op jouw LinkedIn bedrijfspagina.

Er zijn wat slimme toepassingen die je op een praktische manier kunnen helpen om de organische berichten van jouw LinkedIn bedrijfspagina succesvol te laten zijn.

1.Tag personen en bedrijven

Sowieso scoren gezichten altijd goed op LinkedIn. Mensen zijn geïnteresseerd in mensen. Je kunt de betrokkenen in jouw bericht echter actief betrekken door ze te taggen in jouw bericht, bedrijfsaccounts kunnen ook getagd worden. Grote kans dat de getagde accounts interactie aangaan met jouw bericht.

2. Plaats meerdere foto’s

Foto’s doen het over het algemeen beter dan video’s op LinkedIn. In een zakelijke omgeving vinden mensen het blijkbaar ‘veiliger’ geruisloos te scrollen, dan video’s te beluisteren. Daar kun je dan beter Instagram voor gebruiken. Slim trucje is om meerdere foto’s te plaatsen bij een bericht. Volgers kunnen die foto’s aanklikken om beter te bekijken. Het vergroot de engagement bij jouw bericht. Mensen staan langer stil bij jouw bericht, dat maakt de psychologische binding met jouw merk sterker.

Tot vijf foto’s rangschikt LinkedIn de foto’s automatisch in een soort klikbare collage. Als je meerdere foto’s upload, bijvoorbeeld zeven, dan komt er in de collage ‘+2’ te staan. Het maakt mensen nog nieuwsgieriger om verder te klikken.

voorbeeld meerdere foto's LinkedIn
Goed voorbeeld van meerdere foto’s invoegen: de ‘+2’ maakt volgers nieuwsgierig om verder te klikken.

Ik ga even voorbij aan het feit dat je minimaal één foto moet plaatsen in je bericht. Een post zonder beeldmateriaal is sowieso al kansloos, daar trek je geen aandacht mee. In die overvolle feeds val je niet op met alleen tekst, beeldmateriaal is een absolute must.

3. Doorklikken

Voeg een klikbare websitepagina van je website toe. Je kunt het bericht in de LinkedIn feed als ‘teaser’ gebruiken, als jouw volgers meer willen weten over dat onderwerp, dan kunnen zij doorklikken. Het is precies wat jij wilt bereiken, mensen enthousiast maken over jouw product of dienst. Als je deze link achterwege laat en mensen gaan verder geen interactie met je bericht, dan weet je nog niks. Blijf je volgers lokken om meer over jou te gaan lezen of bekijken.

4. Uitvouwen

Ik ben geen voorstander van grote lappen tekst op LinkedIn. Een winkelier zet ook niet zijn complete assortiment in de etalage. Zo moet jij het ook zien met jouw bericht, geef een teaser om vervolgens in de tweede stap meer prijs te geven. Eén tekstregel in LinkedIn is echter weer wat te weinig. Als je minimaal twee regels invoegt, moet een volger op ‘…meer weergeven’ klikken om jouw complete bericht te bekijken. Ook deze kliks dragen weer bij aan de doorklikratio van jouw bericht. Het laat dus zien dat mensen getriggerd zijn door jouw eerste zin of foto. 

5. PDF’s en PowerPoints delen

De beste tip om te scoren op LinkedIn bedrijfspagina’s is het delen van PDF’s of PowerPoint. LinkedIn erkent de waarde van deze documenten, daardoor waardeert het algoritme deze berichten erg goed. Deze waardevolle berichten verschijnen dus sneller in de feeds van jouw volgers. Als een PDF of PowerPoint mooi opgemaakt is, zullen gebruikers snel geneigd zijn om zo’n document aan te klikken of daarin te gaan ‘swipen’. Die interactie is weer goed voor de doorklikratio van dit bericht.

Voorbeeld PDF LinkedIn
Goed voorbeeld van een PowerPoint toepassing op LinkedIn.

*Kleine disclaimer als afsluiter. Dit artikel is niet wetenschappelijk onderbouwd. Het is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen met de verschillende zakelijke accounts die ik beheer.

Heb jij ervaringen met andere toepassingen om te scoren op jouw LinkedIn bedrijfspagina? Laat je suggestie achter in de commentaren!  

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *